" /> » 8 codziennych nawyków, które pomogą Ci utrzymać dobrą formę Plant Punch | sport – żywienie – lifestyle
rower1

8 codziennych nawyków, które pomogą Ci utrzymać dobrą formę

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Rozwój technologiczny naszej cywilizacji zmusza do coraz bardziej statycznego życia – coraz mniej w nim ruchu i aktywności fizycznej. Choć nasze umiejętności intelektualne (co prawda nie zawsze…) rosną z dnia na dzień, sprawność ruchowa i zdrowie pogarszają się. Dlatego tak bardzo istotne jest zachowanie choćby minimum aktywności fizycznej w ciągu dnia. Jeśli ciężko ci zabrać się do bardziej systematycznego treningu czy zapisać się na jakieś zajęcia ruchowe, spróbuj przynajmniej zacząć od 8 poniższych nawyków, które pomogą ci utrzymać swoje ciało w dobrej formie.

1. Unikaj schodów ruchomych i windyschody2

Naprawdę wejście po schodach to tak duży problem? Serio? Jeśli nie jesteś na wyczerpaniu swoich sił po długim i męczącym dniu, nie dźwigasz bardzo ciężkich zakupów, twoje stawy nie są chore i nie masz na karku jakichś 100 lat – nie istnieje żaden inny powód, by użyć windy czy ruchomych schodów poza twoim śmierdzącym lenistwem.

Kontynuując myśl zaczętą we wstępie, chcę podkreślić, że jest to naprawdę absurdalne jak bardzo nasza ruchomośćzostała ograniczona. Przecież większość dnia, większość swojego życia spędzamy siedząc, leżąc lub ewentualnie stojąc. Siedzimy w pracy, siedzimy przy stole podczas posiłków, czytamy i piszemy na siedząco, siedzimy w samochodzie, w komunikacji miejskiej. Nie musimy praktycznie używać mięśni, żeby przemieszczać się po mieście – wszędzie czekają na nas autobusy, metro, tramwaje, windy, schody ruchome, samochody, taksówki… Skoro i tak jesteśmy zmuszeni do spędzania ogromnej ilości czasu w pozycji siedzącej to chociaż postarajmy się wcisnąć tu i ówdzie trochę ruchu.

schody1W tej chwili mieszkam na najwyższym piętrze swojego bloku – na piętnastym. Prawie zawsze używam schodów zamiast windy. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Na pewno nie użyję schodów, kiedy dopiero co skatowałem swoje nogi na treningu albo jeśli przebiegłem w ciągu dnia ok. 30 km ze swoimi podopiecznymi. Jeśli w metrze czy gdziekolwiek indziej na mieście muszę użyć schodów ruchomych, bo innych po prostu nie ma to i tak po nich WCHODZĘ, a nie stoję w miejscu jak kołek. Pomijam już kwestię ruchu, przecież to po prostu musi być cholernie nudne!

2. Jeźdź rowerem

[Tak, jeźdź to poprawna forma rozkaźnika wyrazu jeździć.]

Rower to świetna alternatywa dla samochodu czy rower1komunikacji miejskiej. Szczególnie wiosną, latem czy nawet jesienią. Nie wiem jak Tobie, ale mi przyjemniej podróżuje się na powietrzu. O ile nie muszę przedzierać się przez środek miasta w godzinach szczytu, kiedy to poruszanie się jednośladem może być praktycznie niemożliwe, zdecydowanie wolę rower. Ruch, słońce, wiatr, przyjemne widoki, brak ścisku, nieprzyjemnych spojrzeń czy, co gorsza, spoconych pach współpasażerów. Podróż do pracy lub do domu prawdopodobnie zajmie Ci do 10 minut dłużej, choć często, biorąc pod uwagę korki i inne nieprzewidziane awarie, może się okazać, że będzie ona nawet krótsza niż gdybyś wybrał komunikację miejską lub samochód. W każdym razie nawet jeśli stracisz kilka minut, zyskasz znacznie więcej. Rozbudzenie i rozruszanie się przed ciężkim dniem lub wyładowanie stresu i zmęczenia po wielu godzinach pracy warte jest tych kilku dodatkowych minut z Twojego życia. Jeśli uważasz, że jazda rowerem jest nudna (bo przecież podróże komunikacją miejską są takie fascynujące…) możesz jednym uchem słuchać muzyki czy audiobooka.

3. Spaceruj

Jeśli używasz samochodu do przemieszczania się po mieście – zaparkuj go przecznicę wcześniej i przejdź się kawałek do swojego mieszkania lub do pracy. Jeśli możesz pójść na zakupy piechotą, bo nieopodal znajduje się spożywczak, nie pakuj swojego leniwego tyłka za kierownicę. Może kup sobie psa (albo jeszcze lepiej – adoptuj!), z którym codziennie będziesz musiał się przejść co najmniej dwa-trzy razy?

Dołożenie kilku tysięcy kroków dziennie do swojej aktywności (to wcale nie tak dużo, jak się wydaje!) może choć w części zrekompensować godziny spędzone w bezruchu. Podziękują Ci za to zarówno twoje stawy, jak i serca oraz płuca.

4. Rób przerwy w trakcie pracy co godzinę

Choć na sekundę oderwij się od ekranu. Wstań z krzesła, rozprostuj nogi, przeciągnij się, wykonaj jakieś proste rozciąganie albo przejdź się chwilę po pomieszczeniu. Daj jakikolwiek impuls swojemu ciału, przypomnij mu o ruchu. Przy okazji zrelaksujesz też umysł i wrócisz świeży do rzeczy, nad którą pracujesz.

5. Rób przysiady

Widziałeś kiedyś siedzącą na krześle małpę? No może poza cyrkiem albo głupimi filmikami na youtubie…

Wymyślone przez człowieka meble służące do siedzenia są jednym z największych błędów ludzkości. Nasze ciało nie zostało stworzone ani przystosowane do przebywania chociażby sekundy w takiej pozycji. Naturalna pozycja siedząca dla człowieka to dolna pozycja głębokiego przysiadu, w której pośladki praktycznie dotykają pięt, a stopy w całości znajdują się na ziemi. Poza niemowlakami, mały dziećmi i niewielką grupą gibkich ludzi, mało kto potrafi we współczesnym świecie utrzymać taką pozycję. Zatraciliśmy tę umiejętność przez własne wygodnictwo i lenistwo. Nasze mięśnie są skurczone i wątłe, a kości słabe i kruche. Tak powszechne u starszych osób złamanie biodra to najczęściej konsekwencja siedzącego tryby życia i braku ruchu.

Odpowiednio wykonywany przysiad (z prawidłową techniką) wzmocni nogi, pośladki, plecy, a nawet brzuch. Nauczy ciała stabilności i równowagi. Przypomni biodrom i mięśniom dolnych partii ciała, że są w stanie pracować i poruszać się w zdecydowanie większym zakresie. Przysiad świetnie stymuluje także wzrost kości, co zapobiegnie wielu kontuzjom i złamaniom.

Robicie przysiady? Jeśli nie – przemyślcie to jeszcze raz! A na zachętę i motywację poniżej kilka powodów, dla których…

Posted by Plant Punch on Tuesday, July 7, 2015

6. Otwórz klatę

Kolejną konsekwencją spędzania godzin przy komputerze jest zgarbiona pozycja pleców, która skutkuje w wysunięciu się do przodu ramion i zaokrągleniu górnej części kręgosłupa. Postaraj się tak zorganizować swoje miejsce pracy, aby monitor znajdował się na wysokości twojego wzroku, a klawiatura była jak najbliżej tułowia. W ten sposób unikniesz niepotrzebnego pochylania szyi do dołu i nadmiernego wyciągania ramion w przód. Ściągnij łopatki, wyprostuj plecy i wypchnij klatkę piersiową do przodu! Pozwól kręgosłupowi ustawić się w zdrowej i wygodnej dla niego pozycji.

http://www.completerehabsolutions.com/blog/ergonomics-the-science-of-sitting/

źródło: http://www.completerehabsolutions.com/blog/ergonomics-the-science-of-sitting/

7. Rozruszaj się po przebudzeniu

Zanim wstaniesz z łóżka przeciągnij się porządnie kilka razy. Niech Twoje mięśnie się rozciągną, a ciało obudzi. Kiedy już wygrzebiesz się spod kołdry zrób przynajmniej skłon do podłogi na prostych nogach, 5 pompek i 5 przysiadów. Ocknij się!

8. Wymyślaj przeszkody i twórz wyzwania

Utrudnij sobie swoją codzienną rutynę o jakieś niewielki przeszkody. Na przykład podczas ubierania się ćwicz równowagę, stojąc na jednej nodze – szczególnie sprawdza się podczas zakładania skarpetek. To samo możesz robić, myjąc zęby albo szykując sobie śniadanie.

Dobrym pomysłem jest też postawienie sobie wyzwania, np. dziś przez cały dzień zrobię 100 pompek. Możesz robić nawet serie po 2-3 powtórzenia i zapisywać swoje postępy na kartce. Nie chodzi o to, żeby się zmęczyć, a rozłożyć sobie tę ilość w taki sposób, by nawet nie zauważyć, kiedy doszło się do końca wyzwania. Masz na to przecież cały dzień, czyli jakieś 16 godzin!

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
Copyright © 2013 - 2019 Plant Punch Design: sixbox.es | Hosted by: zenbox