" /> » Dlaczego ruch jest tak ważny dla zdrowia kości? Plant Punch | sport – żywienie – lifestyle
zdrowe-kosci-cover

Dlaczego ruch jest tak ważny dla zdrowia kości?

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Jaki jest najlepszy sposób, by zadbać o zdrowie swoich kości na całe życie?

Jest to oczywiście ruch i aktywność fizyczna. Odpowiednia podaż wapnia i witaminy D również ma istotne znaczenie, jednak kluczowym czynnikiem, szczególnie w dzisiejszych czasach, jest właśnie bodziec w postaci ruchu. Dlaczego? Pozwólcie, że wyjaśnię…

Wewnątrz oraz wokół kości występują i współpracują ze sobą dwa typy osteocytów (komórek kostnych): osteoblasty (komórki kościotwórcze) oraz osteoklasty (komórki „kościogubne”).

zdrowe-kosci-4

Zadaniem osteoblastów jest tworzenie nowej tkanki kostnej, natomiast zadaniem osteoklastów jest oczyszczanie kości i usuwanie starej tkanki kostnej. Jak łatwo więc można się domyślić aktywność osteoklastów może prowadzić do osteoporozy i osłabienia struktury kości. Istnieje jednak pewien mechanizm, który chroni kości przed procesami starzenia się.

Osteoblasty mają całkowitą dowolność w tworzeniu nowej tkanki kostnej pod warunkiem, że robią to w obrębie okostnej. Osteoklasty również mogą „czyścić” i „zjadać” tkankę kostną w dowolnych fragmentach kości, poza pewnym niezwykle istotnym wyjątkiem. Te części danej kości, które posiadają ładunek piezoelektryczny (mówiąc prościej są obciążone mechanicznie, a więc muszą stawać opór obciążeniom wynikającym z ruchu) nie mogą być osłabione przez osteoklasty.

zdrowe-kosci-2

Zatem wzrost wyładowań piezoelektrycznych, powstających w wyniku aktywności ruchowej organizmu ogranicza działalność osteoklastów, dając swobodę w pracy osteoblastów, które wciąż mogą tworzyć nową tkankę kostną.

Dowodem na prawdziwość tego procesu może być zjawisko odwrotne. Astronauci przebywający odpowiednio długo w przestrzeni kosmicznej są narażeni na osłabienie kości i często po powrocie na Ziemię potrzebują rehabilitacji, aby ponownie stanąć na nogi o własnych siłach. Brak sił grawitacyjnych, które w warunkach ziemskich tworzą obciążenia i kompresję na tkance kostnej daje osteoklastom ogromne pole do degeneracyjnej działalności podczas misji kosmicznych. Dlatego astronauci wracają często na Ziemię z porowatymi kośćmi.

zdrowe-kosci-3

Jak widzicie ciało ludzkie jest niesamowicie plastyczne i z łatwością adaptuje się do środowiska, w którym funkcjonuje. Łatwo jest również w obliczu powyższego zjawiska zrozumieć, jak istotną, wręcz nierozłączną częścią zdrowia dla organizmu jest ruch. Nasze mięśnie, stawy i kości zostały stworzone po to, by się ruszać, a nie zastygać na 8 godzin w jednej pozycji przy biurku.

Chcesz mieć zdrowe kości przez całe życie? Postaraj się wprowadzić do swojego życia jak najwięcej ruchu – używaj schodów zamiast windy czy schodów ruchomych, korzystaj jak najczęściej z roweru, chodź na spacery, wprowadź przynajmniej 15-minutowy rozruch każdego dnia (najlepiej rano), który składać będzie się z ćwiczeń angażujących całe ciało (możesz skorzystać z tego zestawu ćwiczeń), znajdź dyscyplinę sportu, która sprawia Ci przyjemność. Więcej wskazówek znajdziesz w moim wpisie „8 codziennych nawyków, które pomogą Ci utrzymać dobrą formę„.

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
Copyright © 2013 - 2017 Plant Punch Design: sixbox.es | Hosted by: zenbox