" /> » Czym jest gęstość energetyczna i odżywcza? Plant Punch | sport – żywienie – lifestyle
koktajl autoimmuno

Czym jest gęstość energetyczna i odżywcza?

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Dlaczego na niskoprzetworzonej diecie roślinnej łatwiej utrzymać odpowiednią wagę ciała i zdrowo się odżywiać?

Caloric-Density

Źródło: https://www.facebook.com/forksoverknives/?fref=ts

Na powyższej grafice widzicie, ile objętościowo zajmuje 500 kalorii w żołądku w zależności od rodzaju pożywienia. Najgęstsze energetycznie są oleje i produkty bogate w tłuszcze takie jak nabiał, mięso, ale również orzechy czy awokado. Różnica polega jednak na tym, że dziennie zjadamy raczej jedną może dwie garści orzechów, awokado też nie gości zazwyczaj w menu codziennie. Druga sprawa to ilość wartości odżywczych, którą dostarczają orzechy i inne produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Z kolei mięso lub nabiał (źródła niekorzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych nasyconych) u osób na diecie konwencjonalnej spożywane są w dość dużych ilościach.

Jak widzicie dalej, znacznie łatwiej zapełnić jest żołądek 500 kaloriami ryżu, kaszy, strączków, ziemniaków czy warzyw i owoców. Oprócz tego, że nie przejadamy się, przyswajając za dużo kalorii zanim poczujemy się syci (czyli zanim zapełnimy cały żołądek), dostarczany sobie znacznie więcej wartości odżywczych. Tak się składa, że w większości przypadków najgęstsze odżywczo są produkty o najmniejszej gęstości kalorycznej – w szczególności zielone warzywa liściaste oraz surowe owoce.

ANDI

Źródło: https://www.facebook.com/WiemyCoJemy/?fref=ts

Świetnie tę zależność prezentuje ANDI (Aggregate Nutrient Density Index) – „ranking” produktów spożywczych stworzony przez doktora Joel Fuhrman, M.D. – lekarza i specjalisty medycyny żywienia.

Zagregowany indeks gęstości odżywczej wskazuje jak dużo składników odżywczych dostarcza dany pokarm w tej samej wielkości porcji pod względem kalorii. Indeks został oparty na 34 składnikach odżywczych (błonnik, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, cynk, miedź, mangan, selen, witamina A, beta karoten, alfa karoten, likopen, luteina, zeaksantyna, witamina E, witamina C, tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6, kwas foliowy, witamina B12, cholina, witamina K, fitosterole, glukozynolany, inhibitory angiogenezy, inhibitory aromatazy, resweratrol).

Opisany tu przeze mnie problem – trudniej wypełnić żołądek, zachowując rozsądek w ilości przyjmowanych kalorii, przy spożyciu dużej ilość produktów przetworzonych i tłustych (w tym tych pochodzenia zwierzęcego) –  może być postrzegany jako jeden z powodów otyłości. Przy spożywaniu produktów przetworzonych znacznie trudniej o sytość, ponieważ trzeba przyjąć więcej kalorii, aby wypełnić żołądek (wtedy odpowiednie receptory wysyłają sygnał do mózgu, że przyswojona została odpowiednia ilość jedzenia).

Pamiętajcie, że najważniejsza zasada utrzymania odpowiedniej wagi ciała to spożywanie takiej ilości kalorii, jakiej potrzebuje organizm. Znacznie łatwiej jest to osiągnąć, opierając dietę na produktach roślinnych i ograniczając produkty odzwierzęce oraz wysoko przetworzone.

koktajl autoimmuno

Składniki na sycący i pożywny koktajl owocowo-warzywny!

Dlatego wybierajcie mądrze rzeczy, które trafiają do Waszego żołądka. Jesteś tym, czym jesz. Moc z Wami!

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
Copyright © 2013 - 2019 Plant Punch Design: sixbox.es | Hosted by: zenbox