" /> » Tofucznica Plant Punch | sport – żywienie – lifestyle
tofucznica-1

Tofucznica

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Podobno każdy prawdziwy facet musi umieć przygotować porządną jajecznicę. W końcu jest to bardzo sycące, szybkie w przygotowaniu, konkretne danie, które pozostawia sporo miejsca na dozę fantazji. To takie trochę awaryjne śniadanie, kiedy nie ma nic innego w lodówce albo kiedy po imprezie zostały u Ciebie na noc dwa tuziny ludzi.

Co jednak w sytuacji, kiedy ów „prawdziwy facet” nie jada jajek? Powodów może być mnóstwo, ale pozostańmy przy tym: spożycie cholesterolu z jaj podnosi poziom cholesterolu LDL („złego”), a co za tym idzie ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie serca i układu krwionośnego – zwłaszcza, jeśli jajecznica smażona jest na maśle i boczku… Spożycie jajek podnosi też ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II [dowód nr 1 i dowód nr 2 – takich badań jest więcej].

tofucznica-1

Może być też tak, że po prostu znudziły Ci się jajka i chcesz spróbować czegoś nowego albo chcesz zaimponować znajomym jakimś nowym, w pewien sposób egzotycznym daniem. Niezależnie od powodu, bardzo szybko i bardzo łatwo możesz przygotować sobie (lub komuś) smaczny i zdrowy posiłek. To także całkiem niezła rzecz do zjedzenia po treningu (poniżej podam rozpiskę makroskładników i kaloryczności).

Kiedy pierwszy raz jadłem tofucznicę byłem całkowicie pewien, że jem jajka. Sekret polega na użyciu czarnej soli – jest to niezwykle ważny elementem przepisu. Ze względu na zawartość siarki, która znajduje się także w jajkach, kala namak (czarna sól) nadaje potrawie „jajeczny” posmak. Dlatego też często używa się tej przyprawy do roślinnego majonezu.

Składniki (porcja dla 4 osób):

  • 550 gramów twardego tofu naturalnego (bez dodatków smakowych);
  • 2 świeże pomidory malinowe;
  • duża cebula biała;
  • szczypiorek z 2-3 cebulek;
  • ulubiony olej do smażenia (rzepakowy, ryżowy, kokosowy…);
  • kurkuma;
  • czarna sól (kala namak);
  • pieprz;
  • jeśli lubisz – oregano, bazylia, czosnek itp.

Przede wszystkim nie używaj zbyt dużo oleju, smak potrawy musi być lekki. Pokrój cebulkę w piórka i delikatnie podsmaż ją na patelni aż się zeszkli. W tym czasie rozgnieć tofu widelcem – musi być pokruszone na dość drobne kawałki. Zmieszaj tofu z cebulą. Podsmaż całość na wolnym ogniu przez maksymalnie 5 minut. W trakcie smażenia posyp tofucznicę kurkumą i czarną solą. Sprawdź, czy smak jest dla Ciebie wystarczająco „jajeczny”. Dodaj pozostałe przyprawy. Na minutę przed zdjęciem patelni z ognia dodaj do całości pokrojonego w kostkę pomidora i połowę szczypiorku.

tofucznica-2

Tofucznicę posypaną świeżym szczypiorkiem możesz podawać na śniadanie z razowym, pełnoziarnistym pieczywem lub na obiad czy nawet w postaci ciepłej kolacji. Świetnie pasuje do niej kasza kuskus czy pieczone ziemniaki. Można łączyć ją także z daniami orientalnymi.

Jedna porcja tofucznicy zawiera (bez dodatków):

  • energia: 178 kcal
  • tłuszcz: 11, 5 g
  • węglowodany: 0,7 g
  • białko: 17 g
  • wapń: 297 mg

Smacznego!

JS

Spodobał Ci sie wpis? Udostępnij go znajomym.
Copyright © 2013 - 2019 Plant Punch Design: sixbox.es | Hosted by: zenbox